Hem » Underhållningens framtid: Hur kommer gaming utvecklas under 2023?

Underhållningens framtid: Hur kommer gaming utvecklas under 2023?

by Niklas Meurling
Sportvärlden

Underhållning är fortfarande en av de viktigaste beståndsdelarna i människors liv, men vid sidan om att underhållningen sprider glädje och mening till så många människor har det också blivit en ekonomisk maktfaktor. Om man ser underhållning som en industri är det uppenbart att tillväxten har ökat under stora delar av 2000-talet och på senare år går det att se fler förgreningar till underhållningsindustrin än tidigare. Ett konkret exempel är gaming, men frågan är hur dess framtid ser ut?

För många människor har underhållning i alla dess former varit ett viktigt inslag i det vardagliga livet, för att det skänker glädje och mening till det som annars kan vara ett innehållslöst liv för många. Just därför har också underhållningsvärde blivit en hårdvaluta och hela underhållningsbranschen har blivit något som många nya företag ger sig in i, med förhoppningen om att kunna tjäna pengar.

Underhållning kan innebära så många olika saker. En sak som har förändrat underhållningen i grunden är digitaliseringen och internets intåg. Det har öppnat upp nya dörrar och skapat underhållningsmöjligheter som tidigare inte fanns. Det kan handla om casinon, som ger en chans att spela roliga spel som sweet bonanza slot. Men det kan också handla om annan form av gaming, där man spelar tillsammans eller mot andra spelare från hela världen.

Just gaming har visat sig vara ett väldigt intressant område när det gäller underhållningsindustrins framtid. Det som tidigare ansågs vara någonting som ungdomar eller barn höll på med, har nu blivit en syssla som sprider sig igenom generation och åldrar. Nu kan hela familjer sitta vid sin tv och spela ett tv-spel tillsammans.

Utvecklingen har gått åt ett håll där det har blivit mer socialt accepterat att syssla med gaming, men det har också utvecklats en helt ny typ av utbud som gör att det går att spela gaming i annat syfte än bara för att ha det som tidsfördriv. Exempelvis finns det nu massvis av stora samarbetsspel, där man i familjer eller relationer kan sitta ner och spela ett tv-spel tillsammans i syfte med att utveckla sitt samarbete. It takes two är ett exempel på ett sådant spel. Det har utvecklats av Josef Fares. Faktum är att spelet blivit så populärt att det nu också ska bli en film. Även den ska Josef Faref stå för.

Gaming – en viktig del av underhållningsindustrins framtid

Det är inte vidare svårt att konstatera hur viktig gamingen har blivit i ett större perspektiv. Nu är gaming en av de absoluta stöttepelarna i hela underhållningsindustrin, vid sidan om klassiska underhållningsfenomen som film, tv-serier, sport och liveunderhållning. Men det finns fördelar med gamingen som gör att den spås ha en ännu större framtid.

Tack vare den tekniska utvecklingen finns det mycket osm pekar på att utvecklingen snarare kommer at gå i en riktning där gamingen blir ännu mer populär, och lockar till sig fler spelare. Det är fortfarande många som inte känner sig som gamers och som inte skulle spendera någon tid framför ett tv-spel eller datorspel. Men i takt med att tillgängligheten ökar har också fler och fler vågat prova på gaming.

Faktum är att gaming också kan innebära så många olika saker. För en del handlar gaming om att sitta i ett mörkt rum för sig själv, med ett headset och med en dator för att spela klassiska FPS-spel. Counter-Strike är troligen det exempel som flest känner igen sig vid. Men gaming kan också vara att man sitter hemma i tv-soffan med sin mobiltelefon för att spela något tidsfördrivande mobilspel. För andra handlar det om konsolspel, där man exempelvis spelar sportspel på sitt Xbox eller PlayStation.

Det faktum att gaming kan vara så många olika saker och kan ha olika inriktningar eller syften, gör självklart att målgruppen växer och att hela fenomenet gaming blir allt starkare. Mest troligt kommer gamingen bara att bli ännu större och en ännu viktigare del av hela underhållningsbranschen. Det kommer att locka fler spelare, men också människor från andra delar av världen i takt med att välståndet ökar i fattigare länder.

Nya tekniker banar väg för gamingen 2023

Av allt att döma är det fortfarande många människor som spenderar stor tid på gaming i Sverige, framför allt under vintermånaderna. Tidigare begav man sig kanske ut på en vintervandring, men nu för tiden prioriterar många att sitta inomhus och umgås på andra sätt när det är kallt utomhus.

Men det finns också spännande saker vad gäller gamingens utveckling i närtid, som troligen kommer att göra att synen på gamingen förändras ytterligare. Ett konkret exempel är att tekniken och nya innovationer kommer att leda in gamingen på nya spår, som tidigare inte har varit möjliga. Detta för att det helt enkelt saknats teknik.

VR-tekniken har nu funnits ett par år, men har fram till nu varit relativt dyr och därmed inte kunnat få sitt breda genomslag. En del kritiker menar på att VR-tekniken påminner om 3D-tekniken, som var en stor grej inom underhållningsindustrin för ett antal år sedan. Det blev en stor flopp i längden, när människor ansåg att det inte direkt förhöjde upplevelsen av att se en biofilm när den sändes i 3D. Nu har det snarare varit förbättrad bildkvalité i form av 4K som varit det heta när det gäller filmer och tv-serier.

Tidigare har det gjorts jämförelser med VR-tekniken och 3D-floppen, och rädslan har varit att VR (Virtual Reality) ska gå åt samma riktning. Men 2023 kan också bli det stora genombrottsåret för den här typen av gamingteknik. Det ser ut som att VR-glasögon och annan VR-utrustning kommer att bli billigare och därmed mer tillgänglig. Det kommer att kunna få fler att prova på och förhoppningen är att det leder till att det skapas fler VR-spel.

Tekniken i sig kommer alltid att vara viktig för gamingens utveckling, då man hela tiden har velat prova nya saker. Nintendo Wii var revolutionerande i det att det lät spelarna styra karaktärer i spel med hjälp av sina egna rörelser. Nu har den tekniken bytts ut mot annan teknik, men det är omöjligt att sia om vilka möjligheter som öppnas under 2023, när nya tekniska lösningar presenteras. Men det blir spännande att följa.

You may also like

Leave a Comment